Ota yhteyttä: 050 550 93 10
Miten löysin ensimmäisen työpaikkani?

Miten löysin ensimmäisen työpaikkani?

Olin päättänyt, että haluan tehdä kesällä töitä, joten kesätöiden haku oli edessä. Työn saaminen oli tärkeää, sillä olin kyllästynyt pyytämään vanhemmilta taskurahaa. Tiesin myös, että oli tärkeää saada työkokemusta, koska työnantajat kuulemma arvostavat sitä. Olin kuullut kavereiltani, miten he olivat saaneet kesätöitä. Joku oli ”äidin firmassa”, toinen ”naapurin työpaikalla” ja kolmas ”mummin kasvimaalla”. Kaikki olivat saaneet töitä suhteilla. Itse koin, että en voisi hyödyntää kummankaan vanhempani työpaikkaa, koska sieltä ei kyllä löytyisi töitä, vaikka kuinka anelisi.

Minulla oli siis selvä missio: ”Saa kesätöitä, ilman suhteita”.

Laitoin kymmeniä hakemuksia. Hain kaupungin kesätyöpaikkoihin, kauppoihin, mansikkamaille, kaikkiin niihin paikkoihin, jotka vain keksin. Pari viikkoa haun aloittamisen jälkeen sain ensimmäiset vastaukset: ”Saimme hakemuksia hurjat 3 800 kappaletta. Valitettavasti tällä kertaa valita ei osunut sinuun.”, ”Olemme valinneet hakijoita seuraavaan vaiheeseen. Valitettavasti sinä et olut yksi heistä.” ja niin edelleen. Laitoin hakemuksia valehtelematta kymmeniin ja kymmeniin paikkoihin. Lopulta sain kaksi haastattelukutsua.

Ensimmäinen työhaastattelu

Ensimmäisen haastattelun lähestyessä jännitin todella paljon. Haastattelussa oli mahdollisuus vakuuttaa pienen rantakahvilan työnantaja. Minusta he saisivat innokkaan, hyväntuulisen ja energisen työntekijän. Jännityksestä huolimatta, haastattelu meni hyvin ja jäin odottamaan vastausta. Lopulta sainkin puhelun. Minulle kerrottiin, että he mielellään ottaisivat minut töihin. Työn kuvaa kuitenkin muutettiin lennosta. Olisin töissä kiireapulaisena. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että minulla olisi töitä, mikäli aurinko paistaa ja asiakkaita olisi paljon. Auringon paiste ei kuitenkaan ole Suomen kesän tavaramerkki, joten luovutin jo valmiiksi. Olisihan tämä ollut toki parempi, kuin ei töitä ollenkaan. Valmistauduin kuitenkin siihen, että kesän aikana minulla olisi töitä muutamana päivänä, jos sitäkään.

Toinen työhaastattelu

Kahvilan lisäksi olin saanut haastattelukutsun myös kaupungin kesätyöpaikkaan. Kaikista niistä sadoista, jopa tuhansista työnhakijoista, olin valikoitunut haastatteluun asti. Menin toiveikkaana haastatteluun ja siinä juteltiin niitä näitä. Haastattelija kysyi, oliko minulla muita suunnitelmia kesäksi. Kerroin että olimme varanneet kesäkuun puoleen väliin neljän päivän matkan Roomaan. Haastattelija kertoi, että siinä tapauksessa hän ei voi tarjota tätä työpaikkaa, sillä etsii työntekijää koko kesäksi. Siis neljän päivän takia minulta jäi työpaikka saamatta.

Olin neuvoton, sillä muita haastattelukutsuja ei ollut tullut ja kesä läheni hirvittävää vauhtia. Eräänä kevätpäivänä keittiön ikkunasta ulos tuijotellessani huomasin naapurin ulkoiluttavan koiraansa. Muistin, että hän oli joskus puhunut jotain firmansa kesätyömahdollisuuksista ja päätinkin siltä istumalta käydä kysymässä, että löytyisiköhän hänen työpaikaltaan töitä. Sain rekrytointivastaavan yhteystiedot, laitoin hakemuksen ja pääsin haastattelun. Haastattelu meni loistavasti ja pääsinkin töihin pesulaan.

Aika nöyrtyä

Niin siinä kävi. Sain töitä suhteiden kautta. Aloitin työt pesulassa ja pidin työstäni. Työkaverit olivat mukavia ja työhön kuului kaikkea vaatteiden vastaanotosta, pesemiseen ja viimeistelyyn. Työstä oli paljon hyötyä myös tulevaisuutta ajatellen, sillä nyt tiedän, miten vaatteet silitetään oikeaoppisesti ja kuinka ne kannattaa pestä. Koen, että tärkein anti työssä oli kuitenkin asiakaspalvelukokemus. Pesulassa vastaan tuli mitä erilaisempia asiakkaita ja opin ihmisistä paljon. Jokaisessa työssä tarvitaan asiakaspalvelukokemusta.  Tai en ainakaan vielä ole kuullut työpaikasta, jossa ei tarvitsisi työskennellä muiden ihmisten kanssa. Koen pärjääväni pesulatyön ansiosta haastavienkin ihmisten kanssa, olivat he sitten asiakkaita tai kollegoita.

Kesä kului ja työt jatkuivat kesän jälkeen osa-aikaisena koulun ohessa. Rahan tuloa ei voinut estää ja työt joustivat koulun mukaan. Kun valmistuin lukiosta, työ muutti opiskeluideni mukana uuteen kaupunkiin. Vaihdoin myymälää, mutta työt pysyivät samana ja työkokemusta karttui. Sain mahtavan työpaikan, joka tarjosi minulle jotain sellaista, jota en ollut edes osannut toivoa. Jatkuvuutta.

Olisipa UKKO Work ollut olemassa

Vaikka minun tapauksessani kaikki kävi lopulta hyvin ja sain työpaikan, jossa viihdyin, oli työpaikan hakeminen yksi vaikeimmista asioista mitä olen tehnyt. Vasta jälkikäteen olen alkanut miettimään, että miksi en hakenut henkilöstönvuokrausfirman kautta töitä? Eikö niitä ollut silloin? Mahdollisuus työllistymiseen on paljon suurempi, sillä yrityksellä on useita työpaikkoja avoinna. Useita eri mahdollisuuksia. Sen sijaan että olisin laittanut kymmeniä erillisiä hakemuksia eri kauppoihin, olisin voinut yhdellä hakemuksella hakea niihin kaikkiin henkilöstönvuokrausfirman kautta. Henkilöstön vuokrausfirman kautta voin saada juuri niitä samoja töitä, etsin sitten osa-aikaista tai kokopäiväistä työpaikkaa, kesäksi keikkatöitä tai toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta.

Klikkaa tästä ja täytä avoin hakemus nyt!

Esittelyssä Nelli-Maria

Esittelyssä Nelli-Maria

Olen Nelli-Maria Sarasmaa, UKKO Workin uusi henkilöstökonsultti.

Kun laitat meille hakemuksen, tulee se minulle nähtäväksi ja luettavaksi. Hakemuksessa haluaisin kuulla, mitkä ovat sinun toiveesi työn suhteen. Toivon, että haet itsellesi sopivaa työtä, joten ota siis rohkeasti yhteyttä, mikäli sinulla on jotain kysyttävää.

UKKO Workin henkilöstökonsultin paikka tuli minulle vastaan Facebookin kautta. Laitoin hakemuksen ja täällä sitä nyt ollaan. Sain unelmieni työpaikan ja teen työtä, josta nautin. UKKO Work on rento, nuorekas ja innovatiivinen startup, jossa on hyviä tyyppejä töissä. Toiveeni on, että voisin tarjota myös UKKO Workin työnhakijoille samanlaisia unelmien työpaikkoja. Etsin siis hakijalle paikkaa, niin kuin etsisin sitä itselleni.

Olen koulutukseltani esimiestyön ja työyhteisönkehittämisen tradenomi. Valmistuin kesällä 2017. Olen kuitenkin tehnyt töitä koulun ohella erilaisissa yrityksissä. Viimeisimpänä pankkialalla. Pankkialalla on saattanut muovata minusta voi hyvin formaalin ja asiallisen oloisen tyypin. Minua ei kuitenkaan kannata pelätä, sillä sisimmiltäni olen ihan hyvä ja lämminsydäminen tyyppi.

Vapaa-ajalla olen hyggeilijä. Rakastan kynttilänvalossa istumista, vilttiin kääriytymistä, ja villasukkien neulomista. Minulla on yleensä aina joku käsityöprojekti käynnissä. Jottei minusta kuitenkaan tulisi kotihiiri, näen usein ystäviäni ja käyn ryhmäliikuntatunneilla.

Pyrin jatkuvasti kehittämään itseäni. Tämän takia opiskelen töiden ohessa kauppatieteiden maisteriksi. On mahtavaa olla mukana UKKO Workin kehityksessä. Vauhti on huima, mutta minä saan siitä vaan lisää virtaa. Mitä enemmän on tekemistä, sitä enemmän saan aikaan.

Yrittäjä-Mikon tarina

Yrittäjä-Mikon tarina

Tässä on Mikko. Mikko on ahkera suomalainen siivousyrittäjä. Harrastaa vapaa-ajallaan jalkapalloa ja kalastusta. Tai harrasti aikaisemmin. Nykyään Mikko on oikea yhteiskunnan tukiranka. Hän maksaa veroja vähän keskimääräistä enemmän, luo lisäarvoa ja työllistää ihmisiä.

Mikko on yksi niistä ihmisistä, jotka tulevat pelastamaan tämän maan. Mikko ja kymmenet tuhannet muut pienyrittäjät tulevat työllistämään seuraavien vuosikymmenten aikana yhä kasvavan joukon suomalaisia.  Isot yritykset ”tehostavat toimintojaan”, mutta Mikko se vaan palkkaa lisää ammattilaisia.
Mikko hoitaa hommansa viimeisen päälle oikein ja rehellisesti. Työntekijät saavat palkan ajallaan ja pääsevät työskentelemään kunnon välineillä. Tämän vuoksi työntekijät pitävät Mikosta.

Sitoutuneet työntekijät pitävät Mikosta ja Mikko arvostaa heitä. Mikko kunnioittaa myös asiakkaitaan, sillä he mahdollistavat yrityksen toiminnan. Mikko ei pidä viranomaisista, jotka vaativat kolmannen asteen siisteysinsinöörin työturvallisuuskorttia. Mutta ei Mikko valita. Hän on suomalainen yrittäjä ja ylpeä siitä.

Yrittäjälläkin voi olla ongelmia

Mikolla on kuitenkin yksi iso ongelma. Vaikka asiat pyrkisi aina hoitamaan oikein, välillä sattuu ikäviä virhearviointeja. Uuden henkilön työllistäminen on aina riski. Uusi työntekijä kannattaa palkata vasta sitten kun on aivan pakko. Vasta sitten, kun tulevalle työntekijälle on varmistettu täyden päivän tunnit, voi rekrytoinnin aloittaa. Tämä tarkoittaa sitä, että Mikko itse tekee vähän pidempää päivää. Tai loppuvaiheessa melkein tuplasti pidempää päivää. Mutta ei Mikko työtä pelkää. Hän on yhteiskunnan tukiranka. Hänen ansiostaan Suomi saadaan nousuun. Kyllä vuodessa aina muutaman kuukauden voi tehdä 16 tuntista työpäivää. Ansaitulla eläkkeellä ehtii sitten lepäämään.

Taloudellisten realiteettien lisäksi Mikko on oppinut, että rekrytoinnissa tulee olla äärimmäisen tarkka.

Mikko on kuullut tarinoita muilta yrittäjiltä, miten työntekijä on valehdellut työhaastattelussa, miten työpaikalta on kadonnut tavaroita tai työntekijän motivaatio on ajan myötä kadonnut pois. Saman alan yrittäjäkollega on oluttuopin ääressä tilittänyt siitä, miten työntekijä on uhkaillut liiton lakimiehillä ja saanut kiristettyä muutaman kuukauden lisäpalkan irtisanomisen yhteydessä. Pakko se on maksaa, koska rahat eivät riitä riitaiseen oikeudenkäyntiin. Mikko kyllä tietää, että tarinoissa on aina kaksi puolta, mutta tästä huolimatta hän on äärimmäisen tarkka työntekijän palkkauksessa.

Yrittäjä tekee itse

Mikko lukee jokaisen hakemuksen huolellisesti läpi, haastattelee kaikki potentiaaliset työntekijät, tarkistaa heidän suosituksensa ja vasta tämän jälkeen tekee päätöksen rekrytoinnista. Mikko on oman alansa ammattilainen ja tietää mitä hyvältä työntekijältä vaaditaan. Rekrytointiprosessi on pitkä ja välillä vähän puuduttava. Muutaman kerran illalla töiden jälkeen Mikon selatessa työhakemuksia on vaimo ”vähän” kyseenalaistanut työmäärää ja puhunut jostain ”yhteisestä ajasta”. Mikko on tuhahdellut takaisin, hän on yhteiskunnan tukiranka ja tämän maan tulevaisuus. Kyllä hän jaksaa ja kyllä se vaimokin varmasti ymmärtää. Rakkaudesta se hevonenkin potkii. Muutama työntekijä vielä lisää, niin toiminta on jo tarpeeksi suurta, eikä Mikon tarvitse tehdä niin pitkiä päiviä. Suomalainen yrittäjä on ikuinen optimisti. Muutama vuosi vielä, niin koittaa valoisammat ajat.

Aina ei mene kuin Strömsössä

Ja onhan niitä vastoinkäymisiäkin mahtunut matkan varrelle. Muutama vuosi sitten iso asiakas kilpailutti siivouspalvelut ja päätyi jättikokoiseen kansainväliseen kilpailijaan. Tarjous oli halvempi. Mikkoa vähän ihmetytti, koska hänen hinnoittelunsa on jo äärimmilleen kiristettyä. Onneksi ihmettelyyn ei ollut kovin paljon aikaa, sillä piti lähteä hankkimaan uusia asiakkaita. Kärsivälliselle vaimollekin piti vähän selitellä, minkä vuoksi tässä kuussa ei nostettaisi palkkaa. Eihän suomalainen yrittäjä lomauta työntekijöitä, ennen kuin on otettu vähän lainaa ja jätetty oma palkka maksamatta.

Mikon alaiset kunnioittavat häntä. He pitävät Mikkoa luotettavana ja ovat tarvittaessa valmiita tukemaan häntä. Sairaslomien ja kesälomien aikaan kaikki työt on saatu hoidettua, kun muut ovat ottaneet ekstrakeikkoja. Ylityökorvaukset kuitenkin tekevät hommista melkein kannattamattomia, joten Mikko on ahkeraan tapaan hoitanut tällöin hommia mahdollisimman paljon itse. Kyllä terve mies työtä tekee. Ja Mikkohan on terve. Ei ehkä niin terve kuin aikaisemmin. Silloin kun aikaa riitti kalastamiseen, lenkillä käymiseen ja harrastefutikseen. Ja on välillä vähän stressiä ja hengenahdistusta ja vatsakipuja ja muuta pientä. Mutta kyllähän niitä ehtii selvittelemään myöhemminkin. Vaikka sitten kun yritys on vähän vielä kasvanut…

Suomalaisen yrittäjän loppu

Tiedätkin jo varmaan tarinan lopun. Tai ainakin yhden niistä. Lähipiiristäsi löytyy varmaan lukemattomia tällaisia tarinoita. Suomalaiset yrittäjät ovat raudanlujaa tekoa, mutta myös äärimmäisen jääräpäisiä. Mistään turhasta ei haluta maksaa ja kaikki tehdään itse. Lopputuloksena Mikon tarinassa voi olla jokin seuraavista:

  • Mikon vaimo jättää hänet, koska Mikko on tehnyt viimeiset kolme vuotta töitä ympäri vuorokauden eikä ”yhteistä aikaa” ole ollut lainkaan.
  • Mikko saa burnoutin ja yritys menee konkurssiin, koska asiat eivät hoidu ilman häntä.
  • Useampi asiakas lopettaa yhteistyön ja Mikon verot menevät ulosottoon ja yritys konkurssiin.
  • Mikko jatkaa samalla tavalla, yritys kasvaa ja Mikko saa sydänkohtauksen kymmenen vuoden päästä.
  • Mikko on poikkeusyksilö, joka ei tarvitse lainkaan unta. Hän selviää kaikesta, myy yrityksensä, saa eläkerahat, muuttaa Fuengirolaan ja alkoholisoituu.

Tätä kyseistä ”Mikkoa” ei oikeasti ole olemassa. Mikkon on tätä rekrytointikurssin esittelyä varten keksitty hahmo. Mutta tällaista on suomalaisen yrittäjän arki karuimmillaan. Sinä tiedät sen parhaiten. Me UKKO Workissa arvostamme suomalaisia yrittäjiä. Mekin tiedämme millaista yrittäjänä oleminen parhaimmillaan ja pahimmillaan on. Tunnemme vatsanpohjassa sen ylpeyden tunteen, kun saa ison projektin maaliin. Ja toisaalta ne aamuyöhön venyneet tunnit toimistolla kylmän pizzan ja hohtavan näytön äärellä, kun deadlinet puskevat päälle ja vastuu on ainoastaan itsellä.

Me tarjoamme apua

Me UKKO Workissa haluaisimme auttaa Mikkoa ja suomalaisia yrityksiä menestymään. Ennen UKKO Workin perustamista loimme UKKO.fi:n, jonka avulla yksityishenkilö voi toimia yrittäjämäisesti. Nyt tarjoamme palvelua, jonka avulla Mikko voi työtaakan kasvaessa palkata keikkatyöntekijän vuokrasuhteeseen. Työmäärän yhä kasvaessa, työntekijä voi jäädä täyspäiväisesti Mikolle töihin.

Autamme myös rekrytoinnissa. Etsimme oikeat henkilöt satojen joukosta ja tarjoamme heitä haastateltavaksi. Vain Mikko itse tietää, millaisia tekijöitä hän haluaa ja lopullinen päätös on hänellä. Me voimme kuitenkin vuosikymmenten kokemuksella löytää aina kolme hakijaa, joista yksi on täydellinen.

Kun Mikko antaa yhteystietonsa meille, me autamme häntä. Emme tee ihmeitä, vaan tarjoamme lisäkäsipareja silloin kun on kovin kiire. Näin yrittäjä voi keskittyä siihen missä hän on paras. Ja iltaisin voi keskittyä siihen usein mainittuun ”yhteiseen aikaan”. Kun elämä on tasapainossa, saa enemmän aikaan ja liiketoiminta kasvaa.

Suomalainen yrittäjä on jääräpää

Tiedämme hyvin, että suomalainen yrittäjä on jääräpää, joka ei halua maksaa turhasta. Rekrytoinnitkin voi ihan hyvin hoitaa itse iltahommina niin kuin Mikko aiemmin.
Haluamme auttaa suomalaisia yrittäjiä rekrytoimaan paremmin. Sen vuoksi olemme luoneet ilmaisen ”Rekrytoi paremmin”-verkkokurssin. Kurssi ei maksa mitään, eikä se sido mihinkään.

Kerromme kurssilla parhaat vinkkimme siihen, miten saat tehostettua rekryprosessia. Miten saat juuri oikeita hakijoita, etkä hukkaa aikaasi turhiin haastatteluihin tai hakemusten läpikäymiseen.

Oma aika on yrittäjän tärkein resurssi.

Meillä on kymmenien vuosien kokemus sekä yrittäjänä, että henkilöstöpalvelualalla toimimisesta. Olemme tehneet satoja ja taas satoja työpaikkailmoituksia sekä haastatelleet tuhansia hakijoita. Tällä kurssilla kerromme parhaat vinkkimme. Jotta sinä säästäisit aikaa, rahaa ja saisit yritykseesi parhaat työntekijät.

Kirjaudu kurssille mukaan täyttämällä alla oleva lomake:

Ilmoittaudu mukaan ”Rekrytoi paremmin”-verkkokurssille:



Kurssi on ilmainen, eikä velvoita mihinkään.

Miten työntekijä valitsee työpaikkansa?

Miten työntekijä valitsee työpaikkansa?

Olemme nyt muutaman kuukauden pyörittäneet UKKO Workia ja päässeet testaamaan monia sellaisia asioita, jotka aikaisemmalla työuralla ovat jääneet mietityttämään.

Olemme tavoittaneet mainonnalla satoja tuhansia suomalaisia ja haastatelleet satoja työnhakijoita. Olemme pitäneet kirjaa kaikista huomioistamme, jotta voisimme jatkossa toimia yhä paremmin. Esimerkiksi työnhakijoiden etsimisessä olemme testanneet, minkälaisilla viesteillä, kuvilla ja sisällöillä saamme työnhakijat kiinnostumaan tarjotusta työpaikasta. Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa olemme tuoneet esiin, me myymme työpaikkoja työnhakijoille. Käytämme samoja keinoja kuin suoramarkkinoijat myydessään tuotteita. Tässä kirjoituksessa käyn läpi tärkeimpiä tekijöitä joiden perusteella työntekijä valitsee työpaikkansa.

Jos vastaat rekrytoinneista yrityksessäsi, saat tästä käyttökelpoisen tarkistuslistan omiin työpaikkailmoituksiin. Jos haluat, että me autamme sinua näiden asioiden toteuttamisessa, jätä yhteystietosi blogitekstin alla olevaan lomakkeeseen.

Mitä töissä tehdään?

Tärkein kohta työilmoituksessa on kertoa, mitä työ oikeasti käytännössä sisältää. Saman ammattinimikkeen sisälle voi mahtua lähes loputon määrä erilaisia työtehtäviä. Esimerkiksi Key Account Manager voi tarkoittaa henkilöä joka buukkaa tapaamisia, henkilöä joka käy tapaamassa asiakkaita tai työntekijää joka ylläpitää vanhoja asiakassuhteita. Key Account Managerilla voi olla omia alaisia, hän voi toimia tiimissä tai olla yrityksen ainoa työntekijä. Varsinkin uudet englanninkieliset työnimikkeet, kuten juuri Key Account Manager tai Growth Hacker sekoittavat hakijan päätä turhaan. Jos yrityksen on pakko käyttää brändisyistä tällaisia hypesanoja, tulisi työntekijälle ainakin kertoa mitä työ oikeasti sisältää.

Mitä konkreettisemmin pystyt kuvailemaan työn sisältöä, sitä paremmin työhön sopivan tekijän löydät. Hyvä tapa hahmotella työn sisältöä, on tehdä esimerkiksi lista asioista joita työntekijän odotetaan yhden päivän aikana tekevän. Tämän listan voi julkaista sellaisenaan tai muokata siitä tärkeimmät asiat sanalliseen muotoon.

Suurin syy työntekijöiden vääriin oletuksiin työtehtävästä johtuu yleensä siitä, että työhakemuksessa ei kerrota mitä työ oikeasti sisältää.

Millaista töissä on?

Yhä useampi yritys on havahtunut siihen tosiasiaan, että yrityksen kultuurilla on suuri merkitys työntekijöiden tyytyväisyyteen sekä uusien hyvien työntekijöiden löytämiseen. Yrityksen kulttuuri on taas uusi hypesana jota toistellaan juhlapuheissa ja konsulttien esitelmissä. Käytännössä sen voi lyhykäisyydessään kuvata seuraavasti: Yrityskulttuuri tarkoittaa sitä, onko töissä kivaa vai onko töiden tekeminen perseestä. Yrityskulttuuria on myös se, pitääkö töihin tulla aina puku päällä, onko yrityksellä yhteisiä after-work tilaisuuksia tai virkistyspäiviä, puhuvatko työntekijät keskenään, mitataanko tekemistä kellokortilla vai onnistumisilla.

Yrityskulttuurin viestimisessä kannattaa olla mahdollisimman konkreettinen. Jokaisessa työilmoituksessa kerrotaan, että yritys on nuorekas ja dynaaminen. Pankissa tämä tarkoittaa sitä, että perjtantaisin ei ole pakko pitää kravattia, startupissa tämä tarkoittaa sitä, että kukaan työntekijöistä ei ole vielä täyttänyt 19-vuotta. Työilmoituksessa tulisi kertoa konkreettisesti millaista töissä on. Mitä etuja työntekijälle on tarjolla. Kuvat toimistosta konkretisoivat kaikkein selkeiten, millaisesta työpaikasta on kyse.

Kenen kanssa töitä tehdään?

Töitä tehdään lähes poikkeuksetta muiden kanssa. Työntekijän kannalta olisi tietenkin mukava tietää kenen kanssa töitä tehdään. Olisi hyvä esitellä tiimi johon työntekijä liittyy mukaan ja mielellään myös koko yritys, silloin kun se on mahdollista. Suurin osa suomalaisista yrityksistä mahtuu yhteen kuvaan. Tällainen kuva olisi hyvä lisätä aina työhakemukseen. Näin potentiaalinen uusi työntekijä näkee heti tulevan työporukkansa ja pääse jo mielikuvituksessaan sijoittamansa itseänsä mukaan porukkaan. Omissa testeissämme olemme huomanneet pelkän työntekijöiden kuvan lisäämisen lähes tuplaavan työnhakemusten määrän. Kyseessä on hyvin pieni asia, mutta sen vaikutukset ovat todella suuria.

Yleisestikin kuvapankkikuvat ovat tyhjää parempia. Ne lisäävät hakijoiden kiinnostusta. Aidot kuvat työpaikalta ja henkilöstöstä kuitenkin toimivat huomattavasti paremmin. Kuvien ei edes tarvitse olla ammattilaisen ottamia, kunhan niistä välittyy tunnelma työpaikalla. Myös kuvat virkistyspäivistä ja työajan ulkopuolella tapahtuvista kokoontumisista lisäävät työpaikan syvyyttä.

Mitä työstä maksetaan?

Palkkauksen ilmoittaminen työpaikkailmoituksessa lisää myös hakemusten määrää varsinkin suorittavilla aloilla. Mitä selkeämmin palkan voi ilmaista, sen parempi. Usein työilmoituksissa esitellään palkkauksena TES. Tämä on aivan turhaa, sillä käytännössä työnhakijan pitää näin aina käydä tarkistamassa mikäs se oman alan TES tällä hetkellä on. Työpaikkailmoitukseen voisi aivan yhtä hyvin vain kirjoittaa vaikka tuntipalkan tai kuukausipalkan. Edelleen samat asiat toistuvat, mitä konkreettisemmalla tasolla hakemuksen saa pidettyä, sitä parempia hakemuksia työtehtävään tulee.

Työilmoituksen tarkistuslista:

  • Selviääkö työtehtävän sisältö jo ammattinimikkeestä?
  • Kerrotaanko työtehtävät selkeästi ja konkreettisesti?
  • Millainen työpaikka oikeasti on?
  • Kenen kanssa töitä tullaan tekemään?
  • Onko työilmoituksessa käytetty kuvia?
  • Onko työilmoituksessa käytetty kuvapankkikuvia?
  • Onko työilmoituksessa aitoja kuvia aidoista henkilöistä?
  • Onko työsuhteen edut tuotu selkeästi esiin?
  • Onko palkka kerrottu numeroina?
  • Käykö työilmoituksesta selville, mitä työntekijältä odotetaan?

Tarvitsetko apua?

Tarkista seuraavaksi yrityksesi uusin työilmoitus. Ovatko listatut asiat kunnossa? Saatko tarpeeksi hyviä työhakemuksia?

Työilmoitusten kehittäminen ja parhaiden työntekijöiden etsiminen on meidän työtämme. Jos tarvitset apua, jätä yhteystietosi alla olevaan lomakkeeseen:

Jätä yhteystiedot

Haastattelun kysymykset – Näihin kannattaa varautua

Haastattelun kysymykset – Näihin kannattaa varautua

Työhaastatteluissa toistuvat usein samat kysymykset. Näihin kannattaa miettiä jo etukäteen vastaukset, joilla tuot omaa osaamistasi mahdollisimman hyvin esille. Usein työnhakijat suhtautuvat työhaastatteluun ihan väärällä tavalla. Työhaastattelu on myyntitapaaminen, jossa myytävänä tuotteena olet sinä itse.

Työhaastatteluun kannattaa siis varautua huolellisesti. Kannattaa myös harkita tärkeän haastattelun harjoittelua ystävän kanssa. Kaverisi voi esittää työhaastattelijaa ja sinä itseäsi.

Perinteiset haastattelukysymykset ja mihin niillä pyritään

Työhaastattelu on näytös, jossa haastattelijan tarkoituksena on saada todellinen kuva sinusta. Sinun tehtäväsi taas on esittää täydellistä työnhakijaa. Tämä on jopa vähän nurinkurista, sillä näin ollen työhaastattelussa parhaiten menestyvät ihmiset ovat henkilöitä, jotka ovat hyviä työhaastattelussa, eivätkä välttämättä käytännön työssä. Tämä on kuitenkin nykyinen tapa toimia ja siihen asti kunnes joku kehittää paremman mallin, on meidän kaikkien pakko leikkiä mukana tässä yhteisessä leikissä.

Yleisimpiä haastattelukysymyksiä:

Nämä ovat kysymyksiä, jotka toistuvat lähes kaikissa työhaastatteluissa. Sen takia niiden vastaukset on syytä opetella jo etukäteen.

  1. Kerro jotain itsestäsi.
  2. Missä näet itsesi viiden vuoden päästä? (Käytännössä kysytään haluatko sitoutua tähän työpaikkaan ja haluatko kehittyä.)
  3. Kerro suurin saavutuksesi. (Missä olet hyvä? Mitä arvostat elämässä?)
  4. Kerro suurin epäonnistumisesi. (Osaatko katsoa tekemisiäsi subjektiivisesti.)
  5. Miten työskentelet yksin, tiimissä? (Tuletko toimeen muiden työntekijöiden kanssa?)
  6. Toimitko hyvin stressaantuneena? (Tässä työssä tulet stressaantumaan, selviätkö siitä?)
  7. Millainen on täydellinen työpaikka? (Mitä asioita arvostat työssä?)
  8. Millainen on täydellinen työpäivä? (Kaipaatko kiitosta, arvostatko asioiden saavuttamista vai normaalia puurtamista?)
  9. Miksi meidän kannattaisi palkata juuri sinut? (Myy itsesi meille. Mitä hyötyä sinusta on?)
  10. Missä haluaisit kehittyä? (Missä asiassa olet huono, mutta uskot, että voisit parantaa osaamistasi?)
  11. Onko sinulla jotain kysyttävää meiltä? (Oletko tehnyt lainkaan taustatutkimusta yrityksestämme? Tiedätkö mitä me edes teemme?)

Yllättävämpiä haastattelukysymyksiä:

Nämä ovat kysymyksiä, joita et välttämättä kohtaa niin usein, mutta jotka paljastavat sinusta hyvin paljon.

  1. Oletko onnekas ihminen?
    (Tämä on amerikkalaisten startuppien käyttämä kysymys. Ihmiset, jotka kokevat olevansa onnekkaita, menestyvät yleensä paremmin.)
  2. Jos palkkaisimme sinut ja puolen vuoden päästä irtisanoisit työsopimuksen, niin miksi olisit tehnyt sen?
    (Tämä kysymys on suunniteltu hämäämään, jotta hakija kertoisi epäilyksistään työpaikan suhteen. Ensimmäinen osa saa hakijan ajattelemaan, että hänet on jo palkattu työhön. Näin hakija rentoutuu. Toisessa osassa taas kysytään miksi työntekijä voisi pettyä työpaikkaan. Tämä kysymys paljastaa usein esimerkiksi sen, jos työnhakija etsii väliaikaista tehtävää, kunnes unelmien työpaikka kutsuu.)
  3. Jos palkkaamme sinut ja puolen vuoden päästä mietit, että tämän työn aloittaminen oli elämäsi paras ratkaisu. Mitä on tapahtunut?
    (Käytännössä kyseessä on sama kysymys kuin yläpuolella esitetty, mutta vastakkaisesta näkökulmasta. Käytännössä tällä selvitetään, mitä asioita arvostat työpaikassa ja elämässäsi.)
  4. Mitkä kolme asiaa muuttaisit tässä työpaikassa/yrityksessä?
    (Tässä testataan kandidaatin taustatutkimusta yrityksestä/alasta ylipäänsä. Lisäksi katsotaan, miten nopeasti hakija keksii kehitysehdotuksia tyhjästä.)
  5. Selitä jokin monimutkainen asia, josta tiedät paljon.
    (Tällä haastattelukysymyksellä pyritään kartoittamaan, kuinka hyvin osaat yksinkertaistaa monimutkaisia asioita. Joskus työnhakijaa pyydetään esittelemään asia fläppitaululla.)
  6. Jos saisit 100 000 euroa yrityksen perustamiseksi, millaisen yrityksen perustaisit ja mihin käyttäisit rahat?
    (Tässä halutaan selvittää, mikä on työntekijän todellinen intohimo ja miten hän näkee yritystoiminnan eri alueiden tärkeyden.)

Työhaastattelua varten kannattaa tehdä taustatutkimusta

Selvitä ennen työhaastatteluun menoa, millaiseen yritykseen olet hakemassa ja millaisia asioita yrityksessä arvostetaan. Selvitä myös, kuka sinut haastattelee ja millainen ihminen hän on. Näiden tietojen avulla voit muokata vastauksiasi yritykseen paremmin sopiviksi.

Tarvitsetko työntekijöitä raksalle? UKKO Work on erilainen henkilöstöpalvelu

Tarvitsetko työntekijöitä raksalle? UKKO Work on erilainen henkilöstöpalvelu

Henkilöstöpalveluala nousi aikoinaan rytinällä isoksi toimialaksi. Aluksi toiminnalle löytyi poliittista vastustusta ja ammattiliitotkin olivat näreissään. Kuten niin usein muulloinkin, kehitys kuitenkin jatkoi kehittymistään. Nykyisellään henkilöstöpalveluala on muutaman miljardin euron ala, joka työllistää valtavan määrän ihmisiä ja jatkaa kasvuaan yhä edelleen.

Kuten niin usein nopeasti kasvavilla aloilla, henkilöstöpalvelualallakin toimintamallit ovat jämähtäneet vanhakantaisiksi. Se mikä aikaisemmin oli innovatiivista ja uutta, on vuosikymmenten aikana muuttunut perinteiseksi ja konservatiiviseksi.

Ja miksipä yritysten tarvitsisikaan kehittyä, kun ala kasvaa ja voitot ovat kohdillaan?

Me olemme Rocky Balboa

Me olemme se haastaja, joka pakottaa alan uudistumaan. Me olemme vielä pieniä, mutta kasvamme vauhdilla. Me olemme UKKO Work. Me olemme UKKO.fi:n sisaryhtiö ja olemme tottuneet mylläämän työllistymisen ja työllistämisen tapoja. Olemme uusi toimija ja haluamme haastaa muita.

Ainoa tapa haastaa, on tehdä asiat uudella, paremmalla tavalla. Tässä vaiheessa lukijalla välähtää varmaan mieleen sana ”digitalisaatio” ja ehkä myös sana ”applikaatio”. Digitalisaatio on täällä nyt. Sille ei kukaan voi mitään. Digitalisaatio ei kuitenkaan tarkoita sitä, mitä juhlapuheissa yleensä sanotaan. Digitalisaatio ei ole sitä, että kaikesta tehdään kännykkäapplikaatio. Digitalisaatio ei myöskään tarkoita sitä, että robotti tulee ja tekee kaikki työt.

Me olemme digitalisaatio

Digitalisaatio tarkoittaa henkilöstöpalveluissa sitä, että asioita tehdään uudella jouhevalla tavalla. Tämä tarkoittaa sitä, että UKKO Work ei laita hakemuksia mol:iin ja toivo sopivan työntekijän ottavan yhteyttä. Me hyödynnämme työntekijöiden tavoittamisen suoramarkkinointia, sosiaalista mediaa ja yhteisöjen voimaa. Pidämme huolta siitä, että työhakemuksen lähettäneet ihmiset ovat tyytyväisiä ja aktiivisia. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin turhien työhakemusten lähettäminen. Me emme halua olla osa ongelmaa, vaan mielummin osa ratkaisua.

Se mikä toimi kymmenen vuotta sitten, ei toimi enää. Ajat muuttuvat ja menestyjien on muututtava mukana.

Kysymys kuuluukiin, haluatko sinä olla mukana muutoksessa vai haluatko tehdä asiat niin kuin aina aiemminkin?

Sinä hyödyt

  • Me löydämme yritykseesi sopivat työntekijät uusista kanavista.
  • Työntekijämme ovat keskimääräistä motivoituneempia ja tyytyväisempi.
  • Sanalla sanoen, meidän työntekijämme ovat hyviä ja luotettavia.

Emme halua olla halvin, vaan paras.

Jätä yhteystietosi, niin kerromme lisää:

Rekrytoitko vielä 80-luvun mallin mukaan?

Rekrytoitko vielä 80-luvun mallin mukaan?

Ovatko yrityksesi rekrytointikäytännöt jämähtäneet 80-luvulle? Pitäisikö yrityksen rekrytoida HR-vastaava, jotta rekrytointi olisi edes mahdollista?

Te rekrytoitte näin

Firmassasi mietitään uuden henkilön palkkaamista. Tarve on olemassa, nyt pitäisi löytää sopiva työntekijä. Johto antaa tehtävän tiiminvetäjälle. Ylityöllistetty tiiminvetäjä kyselee ensin vinkkejä muilta ja sen jälkeen päätyy kopioimaan kilpailijan vastaavan työpaikkailmoituksen. Muutamat muutokset tekstiin ja ilmoitus sisään MOL:iin. Sitten vain odotellaan hakemusten ryöpsähtelyä.

Tässä vaiheessa työtehtävästä riippuen työhakemuksia tulee joko satamäärin tai ei lainkaan. Jos hakemuksia ei tule ollenkaan, on tiiminvetäjän tehtävä helppo. Ei tarvitse tehdä mitään. Jos hakemuksia tulee se 300 kappaletta, alkaa armoton perkaaminen.

Ensin otetaan pois ne hakemukset, joista ei saa mitään selvää, sitten ne, joissa oma nimi on kirjoitettu väärin. Tämän jälkeen katsotaan minkälaisia palkkatoiveita ihmiset ovat toivoneet. Samaan työtehtävään voi nimittäin tulla hakemuksia, joissa palkkaa toivotaan 1800 euron ja 8000 euron väliltä. (Näin on ihan oikeasti käynyt useamman kerran.) Tässäkin tietysti helpottaa, jos palkkatoivetta ei ole erikseen pyydetty. Silloin vasta haastatteluvaiheessa käy ilmi, että hakija olettaa keskustelevansa yrityksen johtoryhmään liittymisestä ja osakeomistuksensa määrästä.

Kokonaisuudessaan tähän prosessiin saa helposti käytettyä kuukauden tehokasta työaikaa.

Nykyinen rekrymallinne

  • Työpaikkailmoitus tehdään vasemmalla kädellä
  • Hakemuksia tulee liikaa – tai ei ollenkaan
  • Hakijat ovat vääriä
  • Tuhlaatte valtavasti tehokasta työaikaa – koska haluatte säästää?

Mikä meni pieleen?

Juhan Suku-uutiset on Facebook-sivu, jossa esitellään muun muassa vanhoissa lehdissä julkaistuja ilmoituksia. Alla on esimerkki eräästä avoimesta työpaikasta.

Kuva tietysti ensin vähän naurattaa, erityisesti sen vanhahtavan kielen vuoksi. SIsältönsä osalta se kuitenkin vastaa pitkälti nykyisiä työpaikkailmoituksia. Tekstiä on ehkä vähemmän, mutta sisältönsä puolesta se voitaisiin julkaista vaikka huomisen Hesarissa.

Tehtävän kuvaus on selkeä: Palvelukseen halutaan muusikko, joka osaa soittaa alttoviulua. Lisäksi pitää osata sitä sun tätä muuta. Tarkempia tietoja antaa Emil Viinanen. Teidän yrityksenne ilmoituksessa luultavasti kerrotaan vähän tarkemmin yrityksenne liikevaihdosta ja kerrotaan työn olevan hyvä näköalapaikka omalle alallenne. Muuten sisältö on sama.

Huono rekrytointi-ilmoitus ei pahimmillaan kiinnosta hyviä hakijoita, mutta saa vääränlaiset hakijat kirjoittamaan hakemuksia. Jos huonoja hakemuksia tulee tarpeeksi paljon, on rekrystä vastaavalla henkilöllä iso henkinen paine palkata joku heikomista hakijoista. Vähän samalla lailla kuin piirinmestaruuskisojen voittaja vaikuttaa lahjakkaalta, vaikka näytöt eivät riitä edes SM-kisojen karsintoihin. Kysymys onkin siitä, haluatko parhaan mahdollisen hakijan? Vai riittääkö rekryperusteeksi osallistuminen piirinmestaruuskisoihin?

Millainen on hyvä työpaikkailmoitus?

Hyvä työpaikkailmoitus saa parhaat kandidaatin innostumaan ja karsii vääränlaiset hakijat pois. Hyvä työpaikkailmoitus on mainos. Se mainostaa yritystäsi, nostaa konkreettiset hyödyt esiin ja on tarpeeksi tarkka, jotta työhakemusten määrä on rajallinen. Suomessa on aidosti pula lahjakkaista työntekijöistä. Tämä koskee niin rakennusalaa, IT-alaa, myyntiä kuin montaa muutakin alaa.

Työpaikkailmoitusta tehdessä pitäisi ottaa oppia suoramarkkinoinnin guruilta, eikä toistaa kilpailijoiden virheitä. On tietysti turvallisempaa tehdä asiat samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Onhan niin tehty jo vuosikymmenien ajan. Tämä on ihan ok, jos firmallasi on varaa käyttää jokaiseen rekryyn kuukauden verran työaikaa.

Hyvän työpaikkailmoituksen malli

Lyhyt ingressi 
Kerro mitä työntekijä saa, jos hän tulee teille töihin. Eri alojen ihmisillä on erilaisia toiveita, pelkoja ja tarpeita. Joku haluaa turvallisen työsuhteen, toista kiinnostaa bonukset ja palkkiot, kolmannelle tärkeintä on se, että työpaikan kaapista löytyy tarpeeksi karkkia. Mitä paremmin isket työntekijän tunteisiin, sitä todennäköisemmin hän kiinnostuu. Tässä on jo hyvä paikka karsia vääränlaisia hakijoita pois.

Työn kuvaus
Kerro rehellisesti mitä työtehtävä sisältää. Käytä mahdollisimman ymmärrettävää kieltä. Poista jokainen englanninkielinen sana tekstistä. Tämän jälkeen poista kaikki englannin kielestä johdetut sanat. Älä ylimyy työn kuvausta. Ei ole mitään järkeä käydä rekryputkea läpi, jos työntekijä pettyy ja irtisanoo itsensä viikon päästä.

Vaatimukset
Mitä työntekijältä odotetaan? Tuleeko olla tietyn alan koulutus, minkälaisia taitoja tai lupia pitää olla? Mitä työvälineitä, laitteita ja järjestelmiä työssä käytetään? Tämä kohta on erityisen tärkeä täyttää huolellisesti. On parempi laittaa liian paljon vaatimuksia kuin liian vähän. Hyvä työntekijä kyllä jättää hakemuksen, vaikka jokainen kohta ei täyttyisikään täydellisesti.

Palkka
Jos työtehtävän palkka on ennalta määritetty, kannattaa se ehdottomasti ilmoittaa euromääräisenä. Tämä luo konkretiaa ja varmistaa, että työtehtävään haetaan oikealla kokemustasolla. Jos palkkaa ei ole ennalta määritelty, muista pyytää palkkatoiveet osana työhakemusta.

Yksityskohdat
Onko työ määräaikainen vai jatkuva? Missä työ sijaitsee ja muut yksityiskohdat? Yleensä nämä tiedot pitää syöttää erikseen työilmoitusta jätettäessä.

Yrityksen esittely
Yrityksen tärkeimpien tietojen tulisi käydä ilmi jo ingressissä ja työn kuvauksessa. Yrityksen esittely -kohta on viimeinen asia, jonka hakija lukee. Sitä ei silti pidä jättää huomiotta. Tämä on viimeinen mahdollisuus esitellä työpaikan kulttuuria ja toimintatapoja. Kannattaa nostaa esiin ainakin yrityksen vakavaraisuus ja työntekijöiden määrä. Nämä ovat asioita, joiden poissaolo herättää epäluuloja.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse

Me osaamme rekrytoinnin. Se on työmme ja haluamme siirtää alan nykyaikaan. Hyödynnämme automaatiota ja vahvaa markkinointiosaamistamme. Me voimme auttaa sinua työntekijöiden rekrytoinnissa. Jätä yhteystietosi, niin jutellaan lisää:

Jätä yhteystiedot

Etkö osaa kirjoittaa täydellistä työhakemusta?

Etkö osaa kirjoittaa täydellistä työhakemusta?

Rekrytointiin ja työn hakemiseen liittyvillä verkkosivustoilla kerrotaan vinkkejä täydellisen työhakemuksen tekemiseen. Sinun tulisi olla persoonallinen ja mielenkiintoinen ja dynaaminen ja helpostilähestyttävä ja vaikka mitä muuta. Lisäksi olet toki rakentanut tunnetun henkilöbrändin ja toiminut työntekijälähettiläänä?

Ilman täydellistä työhakemusta, et voi koskaan saada töitä mistään. Asiantuntijana näissä artikkeleissa käytetään yleensä Googlen tai Facebookin henkilöstöjohtajaa, joka jakaa huippuvinkkejä.

Hyvä hakemus on tietysti parempi kuin huono. Tietotyön tai viestinnän ammattilaiselta voidaan toki odottaa edellä mainittuja asioita. Suurin osa meistä ei kuitenkaan ei ole viestinnän ammattilaisia. EIkä suurin osa työnantajista tätä edellytäkään.

Rehellisesti, työnantajaa kiinnostaa kuinka hyvin suoriudut tarjotuista töistä.
Yksinkertaisuudessaan työnantaja haluaa, että tuotat enemmän rahaa, kuin maksat. Toki on eduksi, jos kanssasi on hauska tehdä töitä, etkä pilaa koko työpaikan ilmapiiriä.

Tee tarpeeksi hyvä työhakemus

Tarpeeksi hyvä työhakemus sisältää seuraavat osiot:

  • Kuka olet?
  • Mitä osaat?
  • Mitä olet tehnyt aiemmin?
  • Oletko luotettava?

Työnantajaa kiinnostaa se, oletko selvinpäin ja ajoissa töissä, eikä se mitä harrastat.

Työhakemuksen ainoana tarkoituksena on varmistaa haastatteluun pääsy. Haastattelussa on helpompi tuoda esiin omaa persoonallisuutta ja luotettavuutta.

Me autamme

UKKO Workin tavoitteena on auttaa työntekijöitä löytämään sopivia työpaikkoja. Meillä on yksinkertainen hakulomake, jossa kyselemme perustiedot. Tämän jälkeen haastattelemme hakijat ja etsimme sopivan työpaikan. Työnantajia ei kiinnosta henkilöbrändisi. Tämän vuoksi mekään emme kysele hölynpölyjuttuja.

Kokeile itse: Klikkaa tästä ja täytä avoin hakemus!

 

 

Mitä on inbound-rekrytointi ja miksi sinun tulisi tietää siitä?

Mitä on inbound-rekrytointi ja miksi sinun tulisi tietää siitä?

Miksi ja milloin sinun kannattaa lukea tämä kirjoitus?

Tämä kirjoitus on sinua varten, jos sinulla on rooli yrityksesi rekrytoinneissa, ja tiedät, että hyvät työntekijät ovat yrityksesi tärkein voimavara.


Ja ei, tämä artikkeli ja inbound-markkinointi ei koske vain IT-alaa tms. alaa siihen viittaavasta nimestään huolimatta, vaan tämä kirjotus koskee juuri nyt
kaikkia, jotka miettivät miten voisi saada osaavaa ja hyvää työvoimaa itselleen. Read More »

Yrittäjä-Mikon tarina

Yrittäjä-Mikon tarina

Tässä on Mikko. Mikko on ahkera suomalainen siivousyrittäjä. Harrastaa vapaa-ajallaan jalkapalloa ja kalastusta. Tai harrasti aikaisemmin. Nykyään Mikko on oikea yhteiskunnan tukiranka. Hän maksaa veroja vähän keskimääräistä enemmän, luo lisäarvoa ja työllistää ihmisiä.

Mikko on yksi niistä ihmisistä, jotka tulevat pelastamaan tämän maan. Mikko ja kymmenet tuhannet muut pienyrittäjät tulevat työllistämään seuraavien vuosikymmenten aikana yhä kasvavan joukon suomalaisia.  Isot yritykset ”tehostavat toimintojaan”, mutta Mikko se vaan palkkaa lisää ammattilaisia.
Mikko hoitaa hommansa viimeisen päälle oikein ja rehellisesti. Työntekijät saavat palkan ajallaan ja pääsevät työskentelemään kunnon välineillä. Tämän vuoksi työntekijät pitävät Mikosta.

Sitoutuneet työntekijät pitävät Mikosta ja Mikko arvostaa heitä. Mikko kunnioittaa myös asiakkaitaan, sillä he mahdollistavat yrityksen toiminnan. Mikko ei pidä viranomaisista, jotka vaativat kolmannen asteen siisteysinsinöörin työturvallisuuskorttia. Mutta ei Mikko valita. Hän on suomalainen yrittäjä ja ylpeä siitä.

Yrittäjälläkin voi olla ongelmia

Mikolla on kuitenkin yksi iso ongelma. Vaikka asiat pyrkisi aina hoitamaan oikein, välillä sattuu ikäviä virhearviointeja. Uuden henkilön työllistäminen on aina riski. Uusi työntekijä kannattaa palkata vasta sitten kun on aivan pakko. Vasta sitten, kun tulevalle työntekijälle on varmistettu täyden päivän tunnit, voi rekrytoinnin aloittaa. Tämä tarkoittaa sitä, että Mikko itse tekee vähän pidempää päivää. Tai loppuvaiheessa melkein tuplasti pidempää päivää. Mutta ei Mikko työtä pelkää. Hän on yhteiskunnan tukiranka. Hänen ansiostaan Suomi saadaan nousuun. Kyllä vuodessa aina muutaman kuukauden voi tehdä 16 tuntista työpäivää. Ansaitulla eläkkeellä ehtii sitten lepäämään.

Taloudellisten realiteettien lisäksi Mikko on oppinut, että rekrytoinnissa tulee olla äärimmäisen tarkka.

Mikko on kuullut tarinoita muilta yrittäjiltä, miten työntekijä on valehdellut työhaastattelussa, miten työpaikalta on kadonnut tavaroita tai työntekijän motivaatio on ajan myötä kadonnut pois. Saman alan yrittäjäkollega on oluttuopin ääressä tilittänyt siitä, miten työntekijä on uhkaillut liiton lakimiehillä ja saanut kiristettyä muutaman kuukauden lisäpalkan irtisanomisen yhteydessä. Pakko se on maksaa, koska rahat eivät riitä riitaiseen oikeudenkäyntiin. Mikko kyllä tietää, että tarinoissa on aina kaksi puolta, mutta tästä huolimatta hän on äärimmäisen tarkka työntekijän palkkauksessa.

Yrittäjä tekee itse

Mikko lukee jokaisen hakemuksen huolellisesti läpi, haastattelee kaikki potentiaaliset työntekijät, tarkistaa heidän suosituksensa ja vasta tämän jälkeen tekee päätöksen rekrytoinnista. Mikko on oman alansa ammattilainen ja tietää mitä hyvältä työntekijältä vaaditaan. Rekrytointiprosessi on pitkä ja välillä vähän puuduttava. Muutaman kerran illalla töiden jälkeen Mikon selatessa työhakemuksia on vaimo ”vähän” kyseenalaistanut työmäärää ja puhunut jostain ”yhteisestä ajasta”. Mikko on tuhahdellut takaisin, hän on yhteiskunnan tukiranka ja tämän maan tulevaisuus. Kyllä hän jaksaa ja kyllä se vaimokin varmasti ymmärtää. Rakkaudesta se hevonenkin potkii. Muutama työntekijä vielä lisää, niin toiminta on jo tarpeeksi suurta, eikä Mikon tarvitse tehdä niin pitkiä päiviä. Suomalainen yrittäjä on ikuinen optimisti. Muutama vuosi vielä, niin koittaa valoisammat ajat.

Aina ei mene kuin Strömsössä

Ja onhan niitä vastoinkäymisiäkin mahtunut matkan varrelle. Muutama vuosi sitten iso asiakas kilpailutti siivouspalvelut ja päätyi jättikokoiseen kansainväliseen kilpailijaan. Tarjous oli halvempi. Mikkoa vähän ihmetytti, koska hänen hinnoittelunsa on jo äärimmilleen kiristettyä. Onneksi ihmettelyyn ei ollut kovin paljon aikaa, sillä piti lähteä hankkimaan uusia asiakkaita. Kärsivälliselle vaimollekin piti vähän selitellä, minkä vuoksi tässä kuussa ei nostettaisi palkkaa. Eihän suomalainen yrittäjä lomauta työntekijöitä, ennen kuin on otettu vähän lainaa ja jätetty oma palkka maksamatta.

Mikon alaiset kunnioittavat häntä. He pitävät Mikkoa luotettavana ja ovat tarvittaessa valmiita tukemaan häntä. Sairaslomien ja kesälomien aikaan kaikki työt on saatu hoidettua, kun muut ovat ottaneet ekstrakeikkoja. Ylityökorvaukset kuitenkin tekevät hommista melkein kannattamattomia, joten Mikko on ahkeraan tapaan hoitanut tällöin hommia mahdollisimman paljon itse. Kyllä terve mies työtä tekee. Ja Mikkohan on terve. Ei ehkä niin terve kuin aikaisemmin. Silloin kun aikaa riitti kalastamiseen, lenkillä käymiseen ja harrastefutikseen. Ja on välillä vähän stressiä ja hengenahdistusta ja vatsakipuja ja muuta pientä. Mutta kyllähän niitä ehtii selvittelemään myöhemminkin. Vaikka sitten kun yritys on vähän vielä kasvanut…

Suomalaisen yrittäjän loppu

Tiedätkin jo varmaan tarinan lopun. Tai ainakin yhden niistä. Lähipiiristäsi löytyy varmaan lukemattomia tällaisia tarinoita. Suomalaiset yrittäjät ovat raudanlujaa tekoa, mutta myös äärimmäisen jääräpäisiä. Mistään turhasta ei haluta maksaa ja kaikki tehdään itse. Lopputuloksena Mikon tarinassa voi olla jokin seuraavista:

  • Mikon vaimo jättää hänet, koska Mikko on tehnyt viimeiset kolme vuotta töitä ympäri vuorokauden eikä ”yhteistä aikaa” ole ollut lainkaan.
  • Mikko saa burnoutin ja yritys menee konkurssiin, koska asiat eivät hoidu ilman häntä.
  • Useampi asiakas lopettaa yhteistyön ja Mikon verot menevät ulosottoon ja yritys konkurssiin.
  • Mikko jatkaa samalla tavalla, yritys kasvaa ja Mikko saa sydänkohtauksen kymmenen vuoden päästä.
  • Mikko on poikkeusyksilö, joka ei tarvitse lainkaan unta. Hän selviää kaikesta, myy yrityksensä, saa eläkerahat, muuttaa Fuengirolaan ja alkoholisoituu.

Tätä kyseistä ”Mikkoa” ei oikeasti ole olemassa. Mikkon on tätä rekrytointikurssin esittelyä varten keksitty hahmo. Mutta tällaista on suomalaisen yrittäjän arki karuimmillaan. Sinä tiedät sen parhaiten. Me UKKO Workissa arvostamme suomalaisia yrittäjiä. Mekin tiedämme millaista yrittäjänä oleminen parhaimmillaan ja pahimmillaan on. Tunnemme vatsanpohjassa sen ylpeyden tunteen, kun saa ison projektin maaliin. Ja toisaalta ne aamuyöhön venyneet tunnit toimistolla kylmän pizzan ja hohtavan näytön äärellä, kun deadlinet puskevat päälle ja vastuu on ainoastaan itsellä.

Me tarjoamme apua

Me UKKO Workissa haluaisimme auttaa Mikkoa ja suomalaisia yrityksiä menestymään. Ennen UKKO Workin perustamista loimme UKKO.fi:n, jonka avulla yksityishenkilö voi toimia yrittäjämäisesti. Nyt tarjoamme palvelua, jonka avulla Mikko voi työtaakan kasvaessa palkata keikkatyöntekijän vuokrasuhteeseen. Työmäärän yhä kasvaessa, työntekijä voi jäädä täyspäiväisesti Mikolle töihin.

Autamme myös rekrytoinnissa. Etsimme oikeat henkilöt satojen joukosta ja tarjoamme heitä haastateltavaksi. Vain Mikko itse tietää, millaisia tekijöitä hän haluaa ja lopullinen päätös on hänellä. Me voimme kuitenkin vuosikymmenten kokemuksella löytää aina kolme hakijaa, joista yksi on täydellinen.

Kun Mikko antaa yhteystietonsa meille, me autamme häntä. Emme tee ihmeitä, vaan tarjoamme lisäkäsipareja silloin kun on kovin kiire. Näin yrittäjä voi keskittyä siihen missä hän on paras. Ja iltaisin voi keskittyä siihen usein mainittuun ”yhteiseen aikaan”. Kun elämä on tasapainossa, saa enemmän aikaan ja liiketoiminta kasvaa.

Suomalainen yrittäjä on jääräpää

Tiedämme hyvin, että suomalainen yrittäjä on jääräpää, joka ei halua maksaa turhasta. Rekrytoinnitkin voi ihan hyvin hoitaa itse iltahommina niin kuin Mikko aiemmin.
Haluamme suomalaisia yrittäjiä rekrytoimaan paremmin. Sen vuoksi olemme luoneet ilmaisen ”Rekrytoi paremmin”-verkkokurssin. Kurssi ei maksa mitään, eikä se sido mihinkään.

Kerromme kurssilla parhaat vinkkimme siihen, miten saat tehostettua rekryprosessia. Miten saat juuri oikeita hakijoita, etkä hukkaa aikaasi turhiin haastatteluihin tai hakemusten läpikäymiseen.

Oma aika on yrittäjän tärkein resurssi.

Meillä on kymmenien vuosien kokemus sekä yrittäjänä, että henkilöstöpalvelualalla toimimisesta. Olemme tehneet satoja ja taas satoja työpaikkailmoituksia sekä haastatelleet tuhansia hakijoita. Tällä kurssilla kerromme parhaat vinkkimme. Jotta sinä säästäisit aikaa, rahaa ja saisit yritykseesi parhaat työntekijät.

Tervetuloa mukaan!