Miten kirjoitetaan toimiva työpaikkailmoitus?

Miten kirjoitetaan toimiva työpaikkailmoitus?

Uuden työntekijän palkkaaminen on usein haastavaa. Kun olet päättänyt laittaa paikan julkiseen hakuun, on sinun varmistuttava, että juuri oikeat ihmiset löytävät sen. Työpaikkailmoituksella on suuri merkitys sillä, se vaikuttaa kaikkein eniten työnhakijoiden laatuun.

Alla on listattuna kahdeksan vinkkiä paremman rekryilmoituksen kirjoittamiseen, jotta houkuttelet sopivimmat tyypit hakemaan.

Jos näidenkään vinkkien avulla et löydä sopivia tekijöitä, ota yhteyttä UKKO Workkiin, me autamme mielellämme!
Lue tarkemmin tarjoamastamme rekrytointipalvelusta täältä: Suorarekrytointi – UKKO Work.

1. Kirjoita suoraan oikealle hakijalle

Etsitkö työntekijää, joka on vasta aloittamassa alalla vai haluatko tavoittaa sen huippuluokan ammattilaisen, joka ei aktiivisesti edes etsi töitä? Ensimmäinen asia ennen rekryilmoituksen kirjoittamista onkin selvittää, mitä oikein etsit. Monelle tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä – kaikkihan haluavat sen parhaimman työntekijän juuri tähän työpaikkaan. Monesti vain käy niin, että kun kohderyhmänä on kaikki, ei kukaan kiinnostu. Kohdista siis ilmoituksesi oikein.

Toistetaan vielä kerran: Kirjoita hakemus sille ihmiselle jonka oikeasti haluat tavoittaa. Sinun ei tarvitse pelätä, että karkoitat vääränlaiset hakijat. Se on vain hyvä asia.

2. Sanoilla on monia merkityksiä

Kun kirjoitat, että hakijalta vaaditaan tiettyä osaamista ja viiden vuoden kokemusta, ilmoituksen lukija myös ajattelee, ettei vähempi käy. Joissain tapauksissa tietenkin vaatimukset aivan oikeasti ovatkin vaatimuksia.

Kannattaa kuitenkin miettiä, onko tehtävän kannalta tärkeää, että palkattavalla työntekijällä on juuri oikea määrä vuosia takana ja tismalleen samanlaisista tehtävistä. Onko tietyt taidot pakko olla jo valmiina, vai voitaisiinko niihin opastaa, jos oikeantyyppistä osaamista löytyy muuten? Ota myös huomioon, että pitkän alan ammattilainen ei välttämättä haluakaan työpaikkaa, joka on tismalleen sama kuin edellinen, eikä siten tarjoa uusia haasteita. Kun korvaat sanan ”vaaditaan” sanalla ”toivotaan”, voit rohkaista useampaa hakemaan paikkaa.

Haluatko työntekijän joka osaa jo kaiken, vai etsitkö motivoitunutta ja oppimishaluista tekijää? Kirjoita työpaikkailmoitus tavoittedesi mukaiseksi.

3. Mielenkiintoinen otsikko

Aloilla, joissa on paljon aukinaisia työpaikkoja, heittäydytään usein luoviksi työpaikan nimikkeen kanssa. Tietenkin on tärkeää kiinnittää hakijan huomio, sillä otsikko on se syy, miksi ilmoitus klikataan auki.

Hyvä työnimike on sellainen, joka kertoo rehellisesti, mistä työssä on kyse. Usein myös työpaikkoja etsitään tehtävänimikkeen mukaan, jolloin liian omaperäinen ilmoitus jää haun ulkopuolelle. Kannattaa selailla oman alan työpaikkailmoituksia ja miettiä, minkälainen otsikko saisi sinut klikkaamaan juuri kyseisen ilmoituksen auki.

Erityisesti myyntitöitä piilotellaan loputtomasti erilaisten nimikkeiden taakse. On Key Account Managereita, Customer Succes Creatoreita, Outbound Lead Collectoreita, Customer Dialog Starttereita ja ties mitä. Mitäpä jos ihan rehellisesti kertoisit, että etsitään myyjää?

4. Yrityksen esittely

Työpaikkailmoituksessa tavallisesti esitellään työntekijöitä hakeva yritys. Nykyaikana kuitenkin suurin osa etsii yrityksestä tietoa muualtakin ennen paikan hakemista. Älä siis vain leikkaa-liimaa yrityksen kuvausta nettisivuiltanne, vaan esittele yritys ennemminkin avoinna olevan työpaikan kautta. Yrityksen esittely kannattaa pitää maltillisen mittaisena, jotta se ei vie suurinta osaa työpaikkailmoituksen tilasta.

Tämä on myös erinoimainen paikka luoda työnantajamielikuvaa. Kerro rohkeasti, millaista teillä on tehdä töitä. Millainen ilmapiiri töissä on, tarjotaanko oheisaktiviteetteja jne.

5. Työtehtävät

Kerro rehellisesti työtehtävistä, jotka ovat uuden työntekijän vastuulla. Jos etsit kokeneempaa työntekijää, kerro myös konkreettisesti työn tavoitteista isommassa mittakaavassa. Jokaista pientä työtehtävää ei tarvitse listata, jos niitä on paljon. Varo myös kirjoittamasta kymmenen kohdan listaa siitä, mitä odotat hakijalta työtehtäviin liittyen, vaan sen sijaan valitse muutama kaikkein tärkein asia.

Markkinointialan töissä edellytetään usein hyviä taitoja kuvankäsittelystä, videoiden tuottamisesta, some-kanavista, verkkosivujen päivittämisestä jne. Jos 90% työstä on kuitenkin vaikkapa sisällöntuotantoa, ei jokaista osaamisaluetta kannata lista erikseen.

6. Henkilöstöedut ja uramahdollisuudet

Välillä näkee työpaikkailmoituksia, joissa muistetaan kyllä kertoa, mitä hakijalta odotetaan, mutta ei mainita sanallakaan sitä, mitä hakijalle tarjotaan. Onnistunut työsuhde on sellainen, jossa molemmat osapuolet tuntevat saavansa lisäarvoa toisistaan. Muista siis kertoa vaatimuslistasi lisäksi mahdollisista henkilöstöeduista ja yrityksesi uramahdollisuuksista. Palkkahaarukankin mainitseminen jo ilmoituksessa herättää usein lisämielenkiintoa hakijoissa. Mieti siis, mitä sinun yritykselläsi on tarjottavaa tälle etsimällesi huippuhakijalle, mitä kilpailijoilla ei ole.

Monilla aloilla on huutava pula työntekijöistä. Silloin työpaikka pitää oikeasti myydä tekijälle. Mieti millaisen työntekijän haluat, mikä häntä kiinnostaa ja nosta nämä asiat esille työhakemuksessa.

7. Tiedot työsuhteesta ja hausta

Kun työpaikkailmoituksesi on luettu loppuun, tietääkö hakija, mitä hänen on tehtävä seuraavaksi? Vaikka ilmoituksen portaalissa olisi erillinen kohta yhteystiedoille, kerro myös tekstissä, kuinka haluat hänen ottavan yhteyttä. Jos haluat hakemuksen lisäksi jotain liitteitä, muista mainita siitä. Lisäksi kerro, mistä hän voi saada lisätietoa yrityksestäsi ja avoimesta työpaikasta.

Jos ilmoituksen yhteydessä on puhelinnumero, kerro myös mihin aikaan tähän numeroon kannattaa soittaa avointa työpaikkaa koskevissa asioissa.

8. Ilmoituksen tyyli ja kieli

Työpaikkailmoituksen tyylin tulisi kuvata yritystäsi ja hakemaasi työntekijää. Ilmoituksessa voit käyttää elävääkin kieltä, jos se vastaa yrityksesi luonnetta. Varo kuitenkin viljelemästä ympäripyöreitä latteuksia, joista jää lukijalle ainoastaan hämmentynyt olo.

Jos etsit työhön henkilöitä, joilla ei välttämättä ole vielä pitkää uraa takana alalta, kiinnitä erityistä huomiota sanavalintoihin. Oman alan sanasto saattaa olla sinulle itsestään selvää, mutta uudelle tulokkaalle välttämättä ei. Jos taas etsit jo pidempään alalla ollutta työntekijää, ei ole mitään syytä vääntää jokaista asiaa rautalangasta.

Ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista anna se esimerkiksi kollegallesi luettavaksi. Samassa yrityksessä työskentelevä osaa kyllä sanoa, vastaako hakemuksen kuva todellisuutta. Myös kirjoitusvirheitä vilisevä teksti syö koko yrityksen uskottavuutta.

Bonus! Tarvitsetko apua työntekijän rekrytoinnissa?

Me UKKO Workissa tiedämme miten työpaikka myydään työnhakijalle. Olemme saaneet tuhansia ja taas tuhansia työilmoituksia. Jos sinulla ei ole aikaa rekryprosessin läpiviemiseen, pyydä meiltä apua. Raudanlujat ammattilaisemme etsivät juuri sinun yritykseesi parhaiten sopivan tekijän satojen hakijoiden joukosta. Meillä saattaa jo valmiiksi olla sopiva tekijä odottamassa yhteydenottoasi.

Anna meidän etsiä sinulle täydellinen työntekijä

Täytä tietosi alla olevaan lomakkeeseen ja me olemme sinuun yhteydessä.
Tietojen lähettäminen ei sido sinua mihinkään ja on täysin ilmaista!

 

By | 2018-09-13T14:14:03+00:00 25.6.|Rekrytointi|0 Kommenttia

Tietoa kirjoittajasta:

Leave a Reply

Ole ensimmäinen, joka kommentoi!

avatar
  Subscribe  
Pidä minut ajan tasalla